Sökresultat för Prodicta förlag...
Rensa filter?
Kategorier: Informationsteknik Internet: allmänt It: allmänt Skrivande och redigering Språk och lingvistik Språk: referensverk och allmänt
Webbredaktörens skrivhandbok är en praktisk
handbok för dig som arbetar med texter, mikrocopy
och form för webb, surfplattor och mobiltelefoner.
Författarna tar ett språkligt grepp på användbarhet
och visar hur språket samspelar med andra element
på sidan. Boken ger dig vägledning och konkreta
tips och råd för alla…
Uppdrag textgranskning är en praktisk handbok för dig som arbetar med att förbättra andras texter – allt från att korrekturläsa till att göra större förändringar i språket och dispositionen. Boken tar på ett systematiskt sätt upp vad du behöver ta ställning till, oavsett om du kommer in i en verksamhet som konsult…
Råd om språk är boken för dig som vill fördjupa dig i skrivande och kommunikation, privat eller på jobbet. Den tar upp stora och små språkliga dilemman, och erbjuder smarta och praktiska lösningar på de flesta. Boken är indelad i sex kapitel där du till exempel får råd om hur din arbetsplats kan arbeta med termer eller…
Kategorier: Informationsteknik Internet: allmänt It: allmänt Skrivande och redigering Språk och lingvistik Språk: referensverk och allmänt
Webbredaktörens skrivhandbok riktar sig till alla som på det ena eller andra sättet arbetar med texter som ska publiceras på webben. Du behöver inga särskilda förkunskaper, men vissa delar blir lättare att ta till sig om du har grundläggande kunskaper i hur html-kod fungerar och har lite kännedom om vad stilmallar och…
Om du någon gång har tyckt att det är problematiskt när måste du kommunicera med danskar och norrmän på jobbet eller privat, så är det här boken för dig. Den ger användbara tips och råd oavsett om du som svensk jobbar i Danmark eller Norge, eller bara är nyfiken på danska och norska. Här får du veta det viktigaste när…
Sociala medier kräver social kompetens! I dag måste företag och myndigheter i allt större utsträckning skapa relation till kunder och intressenter via skriven kommunikation i sociala medier. Det är där den här boken kommer in i bilden. Den ska fungera som en guide till myndigheter och företag som vill komma igång med…
Kategorier: Ekonomi, finansväsen, näringsliv och management Företagsekonomi och management Industrier och branscher Media-, underhållnings-, informations- och kommunikationsbranschen Språk och lingvistik
Lean för effektiv kommunikation presenterar en femstegsmodell för språkarbete som bygger på lean och de principer som används i Toyotas bilproduktion. Syftet med principerna är att bygga in kvalitet tidigt i arbetsprocesser genom att arbeta med ständiga förbättringar. I lean utgår man alltid från mottagarens behov, och…
Heter det före eller innan jul? Har engelskan fler ord än svenskan? Och hur bör man avsluta ett e-brev på ett korrekt sätt? I den här boken samlar några språkkonsulter sina bästa tips för dig som är lite finsmakare på det språkliga området.
Många av artiklarna ger snabba konkreta råd som du kan använda direkt för att…
Kategorier: Informationsteknik Internet: allmänt It: allmänt Skrivande och redigering Språk och lingvistik Språk: referensverk och allmänt
Klarspråk på nätet kan användas som handbok eller kurslitteratur på skrivkurser för webbcopy, webbredaktörerwebbansvariga och webbdesigner, men den lämpar sig också för självstudier. Det finns gott om exempel, övningar och tips ? allt från prov på övergripande struktur till tips för hur du åstadkommer ett hårt…
Kategorier: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Bilderböcker Bilderböcker, pysselböcker och pedagogiska böcker 0–5 år
?Mamma! Pappa! Varifrån kommer jag? Hur blev jag till?? De flesta föräldrar bävar lite inför den frågan. Oftast kan de dock ta hjälp av beprövade fraser eller fina bilderböcker för att stilla barnets nyfikenhet. Men idag har allt fler barn kommit till på andra sätt än naturlig befruktning som inte är lika väl beskrivna…
Kategorier: Informationsteknik
Fråga: Var kan jag lära mig att göra en FAQ-sida?
Svar: I den här boken.
Bättre webb med FAQ är en praktisk och konkret guide för hur du gör en FAQ-sida till din webbplats. FAQ står för Frequently asked questions och är en samling av frågor och svar, baserat på det som kunderna eller användarna ofta undrar. Poängen med…
Det här är lärarhandledningen till Snacka skandinaviska. Nu kan du som arbetar som lärare i norska och danska få vägledning i hur du kan använda Snacka skandinaviska i undervisningen i danska och norska.
Sociala medier – ett roligt och enkelt sätt att kommunicera med kunder och medborgare. Eller ett hopplöst pladdrigt ställe där det är omöjligt att hitta rätt ton? Om du tycker att kommunikationen på Facebook, Twitter och andra ställen är svår så är du inte ensam. Det är där den här boken kommer in i bilden. Den ska…